Det nationale netværk for uddannelse i bæredygtig udvikling (RCE-Denmark) har defineret uddannelse for bæredygtig udvikling (UBU) som det kan læses under fanen "Om UBU" her på bloggen. Men hvad betyder det konkret for hvilke kompetencer eleverne bør opnå gennem UBU?
RCE’s ”Arbejdsgruppe om UBU i teori og praksis” formulerede nogle centrale kompetencer i forhold til Uddannelse for Bæredygtig Udvikling. - Kompetencer som dermed kan ses som læringsmål for UBU. Det fuldstændige notat findes på netværkets hjemmeside (Klik her). Men jeg har desuden forsøgt at liste kompetencerne op i skemaform herunder. Som ved enhver oversættelse og simplificering er der selvfølgelig risiko for, at jeg ikke har fanget alle de pointer arbejdsgruppen har haft eller jeg måske endda har misforstået noget - derfor er kommentarer til skemaet meget velkomne.
1. Almene demokratiske kompetencer
Det enkelte menneske skal kunne deltage kvalificeret i:
- Kortlægning af et problem
- Analyse
- Værdireflektion
- Idéudvikling
- Konkretisering
- Debat
- Beslutningstagen
- Implementering
- Evaluering
2. Refleksiv dannelse
Det enkelte menneske skal have:
- Etisk horisont(Kunne forholde sig til langsigtede fordelings spørgsmål)
- Kritisk tilgang til viden
- Helheds-/ holistisk orienteret tilgang
- Empati og social fantasi
- Realisme (Viden om praksis, barrierer og muligheder)
- Integrativ tankegang(Kunne håndtere flere samtidige perspektiver)
- Indsigt i naturgrundlag og samfundets stofskifte
3. Forandrings- og innovationskompetencer
Det enkelte menneske skal kunne:
- forstå, iværksætte og håndtere forandringer
- udvikle nye måder at gøre tingene på og nye produkter
- være søgende og se muligheder
- være åben overfor nye tilgange og perspektiver
Jeg har med rød og understregning fremhævet
Ingen kommentarer:
Send en kommentar