fredag den 1. marts 2013

Hvordan engagerer vi borgerne/forsyningskunderne?

Medarbejdere fra fire kommuner og forskere fra hhv. DTU, Aarhus Universitet DPU samt Aalborg Universitet har set på barrierer og muligheder i forhold til at engagere borgerne i bæredygtig udvikling.

Rapportens indledende kapitler giver generel inspiration - også til den almindelige virksomheds samspil med omverdenen, men ellers er rapporten nok i sær oplagt for kommuner og forsyningsselskaber. Her kan rapportens spørgsmål og diskussioner f.eks. bruges til at teste udviklingsprojekter i forhold til ønsker om deltagelse og læring blandt borgerne.

Illustration fra rapporten

Rapportens forfattere anbefaler, at lytte til og forsøge at forstå de relevante målgrupper, at formulere mål der kan tilpasses eller udvikles undervejs og at have mål på flere planer – f.eks. både konkrete miljømål og mere langsigtede sociale eller strukturelle mål i samme projekt.

En af rapportens forfattere, Professor Jeppe Læssøe fra DPU, opstiller desuden to grundregler i forhold til at engagere borgerne, nemlig:
  • At appellere til borgernes værdier, interesser og lyst og
  • At fjerne barriererne for deres deltagelse
Barriererne opstiller han i fire hovedgrupper: individuelle psykologiske barrierer, kollektivt kulturelt forankrede barrierer, strukturelle barrierer og endelig processuelle barrierer.

Læs mere om rapporten i Flemming Sjølin Bauers resumé (Klik her!)
eller hent hele rapporten i pdf-format (Klik her!)

Rapporten ” Bæredygtig udvikling som lokale, sociale læringsprocesser – Barrierer og muligheder" er udgivet medio 2012 og er udarbejdet af Line Thastum (Herning Kommune), Trine Baastrøm (Ballerup Kommune), Merete Valbak (Kolding Kommune), Annette Linda Pedersen (Allerød Kommune), Birgitte Hoffmann (DTU/AAU) og Jeppe Læssøe (DPU). Desuden har Anette Grunwald (Aalborg Universitet) deltaget i nogle af møderne.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar